Mobilitetspaketet 2022
Under februari månad 2022 genomfördes den andra fasen av EU Mobility Package.
Den första fasen har redan införts och den var främst kopplad till kör- & vilotider, regelbundna hemresor för chaufförerna samt krav på arbetsgivarna att ordna övernattningsfaciliteter till 45-timmarsvilan (förbud att övernatta i bilen under 45-timmarsvilan).
Fas två riktar huvudsakligen in sig på cabotagetransporter, chaufförernas ersättningsnivåer och ökat krav på administration och dokumentation för åkerierna. Här följer en kortare sammanfattning av vad fas två innebär:
- Dragbilen ska utan undantag återvända till landet där det är registrerat minst var åttonde vecka
- Striktare reglering av cabotagereglerna, som nu utökas till att gälla även för kombitransporter. Efter max tre inrikestransporter på sju dagar måste bilen lämna landet i fyra dagar för en så kallad ”avkylningsperiod” innan den får återvända.
- Det införs hårdare krav på dokumentation och registrering av chaufförens utstationering i en gemensam europeisk databas för EU:s inre marknad, IMI. Detta innebär en ökad administration för våra åkerier och chaufförer, vilket leder till ökade administrativa kostnader.
- Det blir krav på att chaufförerna ska ha en minimilön som motsvarar lönenivån i det land där arbetet utförs. Detta ska också registreras och rapporteras till myndigheterna i olika system och det bidrar till ytterligare administrativt arbete för åkerierna.
- Skattemässiga förändringar införs i en rad central- och östeuropeiska länder. Detta påverkar lönekostnaderna rejält för åkerierna, bland annat på grund av att tidigare skattefria traktamenten tas bort.
EU:s mobilitetspaket kommer att fortsätta att implementeras i flera steg de kommande åren, med bland annat krav på smarta färdskrivare i både lastbilar och transportfordon över 2,5 ton.
Vi följer utvecklingen noga och kommer att informera våra kunder fortlöpande.